01.02.17

PISA - 2018 в Україні

         PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT
2018 року Україна вперше візьме участь у Програмі міжнародного оцінювання учнів PISA, що проводиться під егідою Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР).
          Programme for International Student Assessment              (PISA) це тест, що оцінює навички читання, навички з математики та природничих наук, а також вміння розв’язувати задачі.
         Дослідження проводиться раз на три роки й спрямоване на оцінювання систем освіти в різних країнах світу на підставі тестування 15-річних учнів. Україна долучається до більш ніж 80-ти країн, що беруть участь у PISA – 2018.

Організатори дослідження зауважують, що навчальні результати у багатьох країнах безпосередньо пов’язані з соціально-економічним походженням дітей. Учні з найменш привілейованих груп мають утричі більше шансів отримати низький результат, також вони утричі частіше обирають професійну освіту, а не академічну, при продовженні навчання. Подібною ситуація є й в Україні, де діти з більш забезпечених сімей, які навчаються в “кращих школах” більш успішно складають іспити і мають більші шанси в подальшому отримати якісну освіту. Результати PISA ілюструють приклади країн, яким вдалося мати високі навчальні досягнення, і водночас скорочувати розрив у цих досягненнях особливо розрив, який пов’язують із соціально-економічним становищем дітей. Це Канада, Данія, Естонія, Гонконг.
Особливістю цього тестування є акцент на вмінні використовувати здобуті знання. Від дітей не очікується знати напам’ять дати чи формули, натомість оцінюється їхня спроможність застосувати вивчене для розв’язання практичних задач, наближених до реальних проблем науки та суспільства.
Вже в 2018 році до цього масштабного дослідження зможе долучитися й Україна. Участь в PISA дозволить українцям, зокрема, спеціалістам у галузі освіти, об’єктивно оцінити стан середньої освіти в країні, виявити прогалини та усвідомити значущість поступових перетворень у цій сфері.
На основі багаторічного вивчення різноманітних освітніх систем OECD рекомендує наступні кроки для підвищення рівня академічних досягнень у поєднанні з рівністю, що можуть бути корисними і для українських реалій:
  • висока планка, тобто рівень очікувань, для усіх учнів незалежно від типу навчального закладу;
  • підтримка тих, хто відстає, - як для окремих дітей, так і для шкіл: додаткові ресурси та навчальні години;
  • не залишати учнів на другий рік - ця практика просто не працює;
  • інвестувати в те, аби підготувати та утримати в школі фахових вчителів - постійно навчати їх та дати більше автономії;
  • якомога більше відтягнути в часі відбір до «кращих шкіл» - збільшення стратифікації за будь-якою ознакою, навіть за рівнем навчальних досягнень, автоматично збільшує соціальну стратифікацію.
PISA є унікальним проектом, оскільки дозволяє оцінити не пов’язані безпосередньо зі шкільними програми компетенції учнів з читання, математики та природничих дисциплін. Тестування призначене для оцінювання того, наскільки учень, який досяг останнього етапу обов’язкової освіти, може застосувати свої знання в реальних життєвих ситуаціях і готовий до повноцінної участі в житті суспільства. Інформація, зібрана за допомогою опитування учнів й адміністрацій шкіл, яке проводиться разом з тестуванням, також є цінною й може допомогти аналітикам інтерпретувати його результати: простежити зв’язок між тим, як учні виконують завдання PISA, і різноманітними умовами їхнього життя і навчання. Ідеться про такі чинники, як міграційні процеси, гендерна політика, соціально-економічний стан, піклування і підтримка з боку батьків, навчання в ранньому дитинстві, залучення до читання, мотивація до навчання, а також здатність регулювати свою власну навчальну поведінку, повага до інших.
Школи для участі в проекті PISA в кожній країні обираються випадковим чином. Процедура відбору шкіл й учнів передбачає залучення значної кількості учасників тестування з тією метою, щоб вибірка учнів відображала всю різноманітність популяції 15-річних громадян країни-учасниці за різними показниками.
Уряд доручив Міністерству освіти і науки України забезпечити участь країни в PISA-2018 та визначив відповідальним за його проведення Український центр оцінювання якості освіти та його регіональні підрозділи (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2016 р. № 72-р «Деякі питання участі України у міжнародному дослідженні якості освіти PISA-2018»).  Аналітичний звіт за результатами проекту, а також матеріали для вибірки дослідження готуватиме Інститут освітньої аналітики. Усвідомлюючи значущість проекту та можливості використання його результатів, значна кількість вітчизняних фахівців та організацій освітньої галузі беруть участь у підготовці дослідження.
Дані, які буде зібрано в результаті участі України в PISA-18, слугуватимуть надзвичайно цінним джерелом інформації для дослідників, освітян, керівних органів країни,  батьків та самих учнів. Програма надасть Україні допомогу як моніторингове дослідження: реальні дані про навчальні досягнення учнів дозволять виявити як позитивні, так і негативні явища  вітчизняної освіті, що сприятиме успішному її реформуванню, а отже, і покращенню показників України в наступних міжнародних порівняльних дослідженнях.
Офіційний сайт програми PISA-2018 в Україні
Джерело: http://pisa.testportal.gov.ua/

Немає коментарів:

Дописати коментар